dromen van ondernemen


de achterkant van het bierviltjeIedere week verschijnt in CARP een column over het ondernemerschap door Martijn Blom droomzaken. Een column over de verhalen van falen en succes bij ondernemen. Dit was de eerste column van februari 2009

Zaterdagochtend. Zwaar hoofd en stinkende kleding (tja, zo’n rookverbod is een leuke theorie). Zowel mijn kleding als ik zijn toe aan een sopje. Terwijl ik mijn broek bijeenraap, valt er een bierviltje op de grond. De achterkant staat volgekrabbeld met ideeën en cijfers. Leuk: de geboorte van een onderneming.

Je kent dat wel. Bekende tegengekomen. Alle koetjes en kalfjes zijn aan bod gekomen en binnen de kortste keren ben je een ‘gek idee’ aan het uitwerken op de achterkant van een bierviltje. Zeker als je ondernemer of investeerder bent, lijk je dat uit te lokken. Niks mis mee overigens! Weinig gesprekken zijn leuker of bieden meer inspiratie dan die gesprekken over dromen en gekke ideeën. In de kroeg kan alles. Geen belemmeringen aan die bar. Kortom, ideaal om eens lekker te brainstormen zonder barrières.

Wasje gedraaid, broodje (met eieren en spek) achter de kiezen, telefoon gepakt. Eens even vragen wanneer mijn gesprekspartner van gisteren van plan is te beginnen. We waren immers in uitbundige stemming uiteen gegaan. Elkaar de hand geschud: dit gaan we zeker doen.

Ja leuk, maar…’ klinkt het met krakende stem aan de andere kant van de lijn. Daarna volgt een monoloog die in willekeurige volgorde de volgende woorden bevat: ‘hypotheek’, ‘toekomst’, ‘carrièreplan’, ‘zekerheid’, ‘vast contract’, ‘doorgroeimogelijkheden’, ‘risico’, ‘pensioen’ en ‘kredietcrisis’.

Conclusie: het gaat niet door.

Veel dromen stranden op de achterkant van een bierviltje of in een op willekeurige andere vorm uitgewerkt business plan. Jammer!

Wij hebben de overtuiging dat dit een betere wereld met gelukkigere mensen zou zijn, als er meer mensen hun dromen najagen, hun toekomst in eigen hand nemen en gaan ondernemen.

Daarom hebben wij droomzaken opgericht. Daarom mogen jullie je verheugen op columns over ondernemen en alles daaromheen. Ondernemen gaat niet over dromen of plannen, het gaat over doen! Die verhalen gaan wij hier vertellen.

Wie weet halen we jou nog over de streep!

Advertisements

About droomzaken

ondernemend investeerder
This entry was posted in CARP columns and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s