Column (Brookz): waardering wonderland


wij zijn vol waardering!Hoe waardeer je een bedrijf? Een vraag waar veel ondernemers op zoek naar privaat kapitaal en informele investeerders mee worstelen. Een eenduidig antwoord zou veel discussie voorkomen, maar is onmogelijk. Waardering is altijd subjectief. In deze column neem ik je graag mee op de tocht van een informele investeerder door dit waardering wonderland.

Niks waard

Een startend bedrijf zonder klanten, zonder prototype en zonder enige vorm van trackrecord is eigenlijk niks waard. Hoe harder een ondernemer dan beweert dat we te maken hebben met ‘the next best thing’, hoe ongeloofwaardiger het wordt.  Het is als een papieren zakje kopen met de belofte dat de pinda’s later wel komen. Afgelopen week zocht een ondernemer een jaar na onze eerste ontmoeting weer contact met ons op: deze keer met een visie, een focus en, belangrijk, met klanten. Vorig jaar kansloos, nu mogelijk interessant voor een investeerder.

Discounted Cash Flow

De wetenschap heeft veel berekeningen geproduceerd voor de waardering van een bedrijf.  De zogenaamde discounted cash flow is het meest gebruikte. Gewoon een mooie rekenformule, niks subjectiefs aan. Jammer alleen dat het voor de onzekere startup slecht toepasbaar is. Bij een startup zijn alle voorspellingen voor de toekomst compleet uit de duim gezogen. Er is geen enkel bewijs dat de ondernemers in staat zijn de voorspelde groei te halen. Sterker, de meeste halen het gewoon niet. Maar ook bij groeibedrijven zijn er nog veel onzekerheden, die de objectiviteit van de formule makkelijk onderuit halen.

Eigen geld

Belangrijk in de waardebepaling is het geld dat een ondernemer er zelf in investeert. Welk risico is de ondernemer  hierin bereid te nemen. Niet alleen eigen geld, maar ook een (persoonlijke) lening en zelfs een beurs of subsidie kan een informele investeerder meenemen in de waardering. Zelden of nooit zal een investeerder rekening houden met de ‘reeds gemaakte uren’. Het gaat erom wat je in die uren hebt bereikt, niet de uren an sich.

Wat de gek ervoor geeft

Enkele maanden geleden werd bekend dat de Nederlandse startup Repudo, een app waarmee je digitale pakketjes en boodschappen op een fysieke plek kan neerleggen en oppikken, een investering van 1 miljoen ophaalde van een anonieme investeerder. Zelfs in alle subjectieviteit heb ik moeite om een dergelijke waardering te kunnen verklaren. Maar met de juiste instelling, het juiste verhaal en de juiste klik is blijkbaar veel mogelijk. Dit is echter, zeker in de Nederlandse markt, wel een zeer zeldzame investering.

Meer dan geld

Belangrijk is te realiseren dat het bij informal investment altijd gaat over meer dan geld. Voor zowel ondernemer als investeerder zou de onderlinge meerwaarde in klik veel belangrijker moeten zijn. Ben je samen beter als een team? Equity is sowieso duur geld, ook weer voor beide partijen en zou daarom vooral een (belangrijke) bijzaak moeten zijn.

Door: Martijn Blom in Brookz

Advertisements

About droomzaken

ondernemend investeerder
This entry was posted in Brookz Column and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s